Monday, December 25, 2006

verslag

moeder schuilt achter de boom

op mijn straat

streelt de gescheurde stam

met haar gezwollen sponzige handen

blijft staan

komt niet

gaat niet

alsof ze mijn flat bewaakt

*

ik ga naar beneden

ze is al weg

de boom ruikt naar wasmiddel

*

madam Diana op de bank

strooit broodkruimels

haar dikke benen met spataderen

zo wijd geopend

alsof ze alle verdwaalde duiven van Rotterdam

onder haar kanten rok wil vangen

*

Sara leest liever kranten dan boeken

vooral de dagkranten die de volgende dag oud worden

ze houdt niet van de oude foto’s

*

Leila

ach, Leila kijkt altijd

met een open mond en grote ogen

altijd

ziet ze nieuwe dingen in het ding

*

als ik ooit op zoek naar mijn verloren herinneringen

de wijk vijf van Teheran mag bezoeken[i]

zal ik de veneroloog

(als hij nog leeft)

het adres van haar graf vragen

*

de herhalende show van blote benen en billen

de kettingmoorden en de kortstondige liefdes

het spoor van clusterbommen

in de nocturnes van de krekels

die de uit elkaar lopende lapjes

van de aan flarden gescheurde dag

tot een patchwork poëzie samenvoegen:

*

deze balpen

die theepot

hotel New York

de oude eettafel

de spoelbak

de laatste tram van lijn 5

het meisje

dat haar kroeshaar helblond verft

*

en de moeder

Sara

Leila, ach…, lekkere leila…



[i] De al verdwenen rosse buurt van Teheran lag in wijk vijf. Die heette ‘Shahre no’ (de nieuwe stad).

No comments: